Boekenjuf Bieke: Ik suggereer en breng het op een presenteerblaadje naar de klas

Toen Bieke halftijds boekenjuf werd, verhuisde ze haar persoonlijke bib van thuis naar school. Ze opende een middagbib en inspireert collega’s, leerlingen en ouders bij het lezen. Een juf die je kan ‘boeken’ om een taalactiviteit in je klas te ondersteunen, klinkt dat niet als een droom?

""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""

Als boekenjuf heb ik een ondersteunende rol. Ik breng poëzie en boeken naar de klassen en maak er creatieve verwerkingen bij. Ik stel werkvormen voor zoals ‘dobbelen met vragen’, of ik maak een boekenhoekenwerk in een bepaald thema.

Ik bied boeken op een presenteerblaadje aan. Gevraagd en ongevraagd. Want niet elke collega heeft tijd om het allemaal zelf uit te zoeken. Als collega’s nadien zeggen: ‘Dat was leuk om te lezen’, dan juich ik. Ik voel dat ik stilaan meer vragen krijg die er toe doen. Die weg zetten we verder.

Ik begeleid ook het RALFI-lezen met kleine groepjes van moeilijkere lezers, geef het talenbeleid vorm, volg bijscholingen over lezen en geef die kennis door aan collega’s. Collega’s kunnen me ‘boeken’ om taallessen in de klas te ondersteunen, bijvoorbeeld met zwakke of net sterkere lezers. Tijdens de uren die vrij blijven doe ik aan leespromotie.

 

Wie is Bieke Verlinden?

School:

Halftijds boekenjuf en kangoeroejuf op GBS De Stip in Linden.

Favoriete kinderboek:

Geen meiden aan boord van Johan Ballegeer

Proactief boeken binnen brengen

Boeken zijn belangrijk voor onze schoolwerking. In de eerste plaats mikken we op leesplezier. Dat stimuleren we via tweewekelijkse bibbezoeken, via de feel good community van de Kinder- en Jeugdjury waarbij elke leerling die dat wil kan aansluiten, via het vele voorlezen en het vrij lezen. We besteden er twee keer per week minstens 20 minuten aan.

Een tweede punt zijn de oefenkansen. Tijdens het RALFI-lezen kies ik leuke en gevarieerde teksten uit echte boeken. Je weet maar nooit dat ze het hele boek willen lezen.

‘Door te lezen leer je denken met andermans hoofd’

We hebben ook het tutorlezen op school, elke twee weken 50 minuten. En na de paasvakantie gaat het vierde voorlezen in de kleuterklassen. Verder zijn boeken belangrijk als verrijkingsmateriaal en als insteek voor de thema’s van wereldoriëntatie. Ik ga vaak proactief naar de klas met een stapel boeken over het onderwerp dat op dat moment behandel wordt.

Tot slot gebruiken we boeken bij leesbevordering tijdens de Voorleesweek, de Poëziesterren, de Jeugdboekenmaand, de Boekenbeurs

Interactief voorlezen is mijn belangrijkste strategie. Verklanken wat er in je hoofd gebeurt. Met vraagjes, opmerkingen, afwegingen … Vooraf, tijdens en na het lezen. Je moet er niet elke keer een groot ding van maken. Tussendoor enkele goede vragen stellen, kan ook.

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.

Biekes middagbib

Er zijn best veel boeken op onze school. De middagbib staat vol met mijn eigen boeken. Ik heb zowat alles in huis: prentenboeken, non-fictie, moppenboeken, strips, luisterboeken, beeldwoordenboeken, doeboeken, Engelse en Franse boeken … Ik heb ook een grote voorraad aan één-bladzijde-strips en aan verwerkingsopdrachten bij prentenboeken.

De middagbib is open op maandag- en donderdagmiddag. Dan kunnen leerlingen tijdens de middagspeeltijd een boek komen halen en lezen op een plekje naar keuze. Dat kan in de gang, in de stoelen voor het secretariaat, op een plek op de speelplaats … De boeken die ze aan het lezen zijn, bewaren we in aparte wijnkistjes. Ik help de leerlingen kiezen en promoot boeken.

Elke klas heeft ook een klasbib. Die wordt stelselmatig aangevuld door ons oudercomité. En in de hal aan de refter staat de tutorlezenkast. Daarin zitten boekjes die geschikt zijn voor het tutorlezen van het tweede leerjaar met het vijfde en het zesde met het eerste. De kast bevat ook een map vol taalspelletjes en korte boekenopdrachten die het lezen kunnen doorbreken, als leerlingen daar behoefte aan hebben.

‘We hebben nu veel meer KJV-lezers dan vorig jaar. Dat is een succes op het vlak van leesbevordering’

80 KJV-lezers

De Kinder- en Jeugdjury staat los van de klas. Alleen de 2de en 3de kleuterklassen doen in klasverband mee. De kleuterjuffen lezen de boeken voor.

In de andere klassen schrijven leerlingen zichzelf in. De KJV voorziet veel materiaal voor boekenbabbels. Ik organiseer die regelmatig met verschillende groepjes. Ik word daarbij geholpen door Dubius, een zelfgemaakte pop waarvan je het hoofd kan openen. Daar stop ik dan de stellingen voor een stellingspel in.

Ik vind dat trager of minder vlot lezen geen obstakel mag zijn om mee te doen. Daarom hebben we ook de luisterboeken van de KJV-selectie.

Dit is het tweede jaar dat we de KJV op school organiseren. We hebben nu veel meer lezers dan vorig jaar. Dat is een succes op het vlak van leesbevordering.  We organiseren ook opnieuw een slotfeest van de KJV. Daarvoor werken we samen met andere leesgroepen. 4 auteurs zullen workshops geven. Ook ouders zijn welkom.

Promo!

We hebben in ons oudercomité ook een apart boekengroepje. Dat zet mee zijn schouders onder onze boekenbeurs. Die vindt plaats op een vrijdag na school. Ik ga tijdens de dag al eens met alle klassen langs om het aanbod te ontdekken aan de hand van interactieve, speelse opdrachten.

In de boekenkast van juf Bieke: