Elke dag Wereld Kamishibai Dag

Voor juf Djenisa van basisschool Omnimundo mag het elke dag Wereld Kamishibai Dag zijn! De leerlingen van het 6de leerjaar maakten met Nadine Heidbrink van Wilde Raven en kamishibai-expert Inge Umans van Rode Draad hun eigen verhalen en vertelplaten. Ze vroegen ouders om deze verhalen in hun thuistaal te vertalen en op Wereld Kamishibai Dag kon je naar de verhalen kijken en luisteren in bibliotheek Permeke.

""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""

3 oktober 2019

We zijn vertrokken! We vertelden Rood rood roodkapje van Edward van de Vendel en Isabelle Vandenabeele en Roodkapje van Roald Dahl met de kamishibai en ontdekten zo dat eenzelfde verhaal op verschillende manieren kan uitgewerkt worden, zowel in tekst als in beeld. Dat hebben we dan ook zelf mogen ervaren! Met een intrigerende openingszin kon elke leerling zijn eigen fantasie induiken om zowel in tekst als in beeld een aanzet tot verhaal vorm te geven. Wat een leuke opwarmer!

8 oktober - 10 oktober

We maakten een mindmap waarin we al onze verhaalideeën stopten en begonnen aan de uitwerking! Schrijven, schrappen, schrijven, schaven ... Namen verzinnen, ideetjes uitwisselen en ook samenwerken! We begonnen ook al met een aanzet voor de vertelplaten. Groot tekenen, knippen, plakken, gommen ... Fijn!

17 oktober

We schreven en schaafden bij, verzonnen nieuwe wendingen, bedachten grappige passages, bouwden hier en daar wat spanning in ... Onze verhalen kregen stilaan vorm! We begonnen ook aan ons storyboard: hoe brengen we dit verhaal in beeld? Welke details kiezen we om uit te vergroten? Wat vind ik nu het belangrijkste om in beeld te brengen? Wikken en wegen, schetsen en overleggen ... Boeiend!

We sloten de dag af met bezoek! De ouders mochten een klasbezoek brengen. Wij vertelden enthousiast waaraan we werken en vertelden een verhaal met kamishibai om hen mee warm te maken. Daarna kon iedereen op ontdekking gaan in de boeken en verhalen in de verschillende thuistalen. Lezen in het Urdu of Somali? Dat doe je gewoon zo!

Wij zagen niet enkel verhalen groeien. Wij zagen kinderen groeien!

Djenisa Ramic - leerkracht zesde leerjaar

24 oktober

We splitsten ons op. Eén groep begon al met de vertelplaten. Meer bepaald: het schilderen van achtergronden! Verbluffende resultaten ... Wie nog niet klaar was met zijn verhaal legde de laatste puzzelstukken: nog wat schaven en schrappen, nieuwe namen bedenken voor personages, knopen ontwarren en het storyboard invullen ...

5 november

We kwamen stilaan in de laatste fase. Nog enkele storyboards afwerken, achtergronden worden ingevuld: tekenen, knippen, plakken ... De eerste teksten werden uitgetypt ...

14 november 2019

Bijna alle verhalen zijn klaar, dus tijd om te oefenen! We vertelden het verhaal van de twee reuzen, met een kijk- en luisteropdracht ... We lijstten op waarop een echte kamishibaiverteller allemaal moet letten en konden dan zelf oefenen! Niet alleen het voorlezen en het samen voorlezen, maar ook het vlot leren verschuiven van de vertelplaten vraagt oefening!

Volgende week start de Voorleesweek ... Dan zullen de leerlingen hun verhalen vertellen aan de andere klassen. Daarna stellen we onze verhalen voor aan een groter publiek in bibliotheek Permeke. De leerlingen van Omnimundo zijn er klaar voor!

Meer dan eenmalige workshops

‘Het was een fantastisch proces’, zegt Djenisa. ‘Wij zagen niet enkel verhalen groeien. Wij zagen kinderen groeien. Ze kregen er meer plezier in, meer vertrouwen. Ze stonden soms echt versteld van hun eigen kunnen. Van de verrassende effecten van kleine ingrepen in tekst of illustraties ... Wij blinken van trots en tellen samen met de leerlingen af om de verhalen te vertellen!’

‘Ik geloof zelf echt in trajecten zoals dit’, vult Inge aan. ‘Een traject is zoveel rijker dan een eenmalige workshops waarin je zaadjes plant en hoopt dat die zullen uitgroeien … Dat bewijst ook dit traject: we wonnen week na week het vertrouwen van de leerlingen en zij groeiden in hun zelfvertrouwen.’

Auteur wereldkamishibaidag.be
Schooljaar 2019-2020
Projectverantwoordelijke Djenisa Ramic, leerkracht zesde leerjaar