Leerlingen maken vredesbank

De leerlingen van basisschool de Vierboete hebben samen met kunstenaar Dries Warlop een 'vredesbank' gebouwd rond de 100-jaar oude lindeboom op hun speelplaats. De bank werd een symbolische plek waar ruzies worden bijgelegd. De leeftijd van de boom bracht het project in de sfeer van de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog.

‘Op onze speelplaats staat een linde van bijna honderd jaar, wat wil zeggen dat hij bij de heropbouw van Nieuwpoort in 1918 moet zijn geplant, en tot de oudste in de stad behoort. Het leek de leerlingen dus wel mooi om daar iets mee te doen voor de herdenking van de oorlog. Ze is ook belangrijk voor hen: ze spelen er veel onder, zitten aan zijn voet … We wilden de boodschap van vrede, die erg versterkt wordt door deze herdenking, tastbaar maken. Tegelijk wilden we het tot een plek maken waar ook de vrede in onze school gecentraliseerd en bekomen wordt’, start leerkracht Philip Hoogewys over de geboorte van het dynamoPROJECT. ‘Dus besloten we om iets rond de boom te bouwen.’

Planken met een voorgeschiedenis

‘De eerste taak van de leerlingen bestond erin om hout te verzamelen voor wat een soort bankje moest worden. Iedereen kreeg de opdracht om een mooi stuk van een reeds gebruikte plank mee te brengen. De leerlingen van het zesde jaar schoonden die planken op, zodat er geen nagels meer in zaten en zodat het verwerkt kon worden in de bank’, gaat Philip verder. ‘Deze stap was overigens ook een les in recupereren en van de nagels hebben ze een nageltapijt gemaakt, als creatieve uitloper van ons project.’

Van eigen ontwerp naar realisatie

‘Maar dan hadden we het materiaal al, maar nog geen plan. De subsidie van dynamoPROJECT stelde ons in de mogelijkheid om kunstenaar Dries Warlop bij het project te betrekken. De subsidie is groot genoeg om iets te kunnen doen waar je anders niet aan kunt beginnen. Dries was meteen enthousiast. Tijdens zijn eerste bezoek zijn we samen met de volledige lagere graad beginnen brainstormen over waar we naartoe wilden. Elke leerling schetste hoe de vredesbank eruit zou kunnen zien, Dries gaf raad. Sommige leerlingen wilden er een glijbaantje bij, andere wilden een baanvlak waarop ze met hun auto's kunnen spelen en nog anderen wilden er een groot plakkaat bij met een vredesboodschap.’

 

‘Uiteindelijk kwamen de leerlingen tot de beslissing om er een soort zeshoek van te maken; wat nogal uitkwam met de zes klassen in de school. Zo heeft elk leerjaar 'zijn hoek'. De leerlingen hebben de bank ook effectief gemonteerd. Een bijzonder moment: de kinderen zagen de bank stukje bij beetje groeien. Akkoord, ze ziet er voor sommigen misschien niet uit met die vele verschillende soorten planken, maar dat maakt het net uniek. Het zijn in principe 'stukjes' vrede van elke leerling.’

De bank schept vrede

Maar het bleef niet bij het bankje alleen. ‘Op elk van de zes hoeken werd een vredesspreuk gegraveerd. Zo moet de bank ook vrede scheppen. Het is de bedoeling dat we bij een plagerij of bij pestgedrag de twee partijen vragen om op het bankje te gaan zitten en het bij te leggen. De bank wordt heel sterk benut door de leerlingen. Ze dragen er ook zorg voor, want ze hebben het mee bedacht en gemaakt. Het is absoluut een geslaagde realisatie geweest op alle vlak en ik ben trots op de leerlingen.’

Tips van meester Philip

  • Zoek een externe partner die ook over de nodige technische kennis beschikt. Dries wist van aanpakken en stelde voor om een metalen onderstel voor de bank te maken.
  • Maak met de kinderen de grootte van de bank na in papier. Zo krijg je meteen een juist idee van grootte en verhouding.
  • Verdeel de papierenbank onder de klassen en laat de kinderen daar slogans en spreuken op schrijven en tekeningen maken. Zo kan elke klas, eens de bank er staat, meteen aan de slag om hun deel op te maken.
Schooljaar 2013-2014
Projectverantwoordelijke Meester Philip Hoogewys