Van idee tot cd

6 nummers hebben ze gemaakt. Van het eerste woord tot de laatste noot. Rock, rap of electro. De 44 leerlingen van de de derde graad bso van Atheneum D’Hek konden hun ziel en persoonlijke voorkeur kwijt in de muziek, de tekst en de cd-hoes. Dat allemaal dankzij een 7-daags project en de begeleiding van Gaetan Vandewoude, de frontman van Isbells.

""
""
""
""
""
""
""
""
""
""

Het atheneum heeft intussen een stevige traditie wat deze projectweken betreft. ‘Al meer dan 15 jaar bieden we een project aan onze derdegraadsleerlingen aan. Ze volgen de richtingen verzorging, mechanisch onderhoud en ruwbouw’, vertelt leerkracht Veerle Missotten. ‘Ze hebben geen examens zoals de andere klassen, en dus ook geen halvedagsysteem. Hen in zo’n examenperiode gewoon les laten volgen, werkt niet. Daarom plannen we dan deze projecten.’

Klas wordt studio

Het ene jaar zetten ze muziek centraal, het andere drama. ‘Dit jaar hebben we voor het eerst samengewerkt met Gaetan Vandewoude. Hij is bezieler van Art Bishop vzw, producer, songwriter en frontman van Isbells. Hij bouwde onze klas om tot een heuse studio en leerde de leerlingen de bouwstenen van een goede song.’ In 7 dagen, 6 lesuren uur per dag, heeft dat tot 6 afgewerkte songs geleid.

Gaetan: ‘We zijn gestart met een brainstorm in maart. Dat we een cd zouden maken stond vast, maar wat erop zou staan, dat moest van hen komen. Ze kozen voor 3 genres: rock, electro en rap.’ Veerle: ‘We hebben dan een planning opgesteld zodat iedereen in de eerste dagen zowel met tekst als met muziek bezig zou zijn binnen zijn favoriete genre. Daarvoor vormden we 3 klas- en leerjaardoorbrekende groepen.’

Hoe schrijf je een songtekst?

Elke groep had de eerste dagen studiotijd bij Gaetan. Die maakte na elke sessie een mix van het voorlopige resultaat. Verder werkten ze met de leerkrachten aan hun songtekst. ‘Gaetan heeft ons daarvoor techniekjes en werkvormen aangeleerd. Om de 5 minuten ging de kookwekker af en deden we een andere oefening rond gedachtestromen, associaties, herinneringen …’

Ook op het programma: workshops rond muziek en wetgeving (piraterij, Sabam …), oorhygiëne (waarom draag je oordopjes ...) en jongerencultuur. Ze staken ook op beeldend vlak de handen uit de mouwen en ontwierpen elk een cd-hoes en een zelfportret voor de wall of fame.

‘De beste graadmeter voor een geslaagd project, zijn de afwezigheden:er waren er bijzonder weinig’

Veerle Missotten - leerkracht

Naarmate het project vorderde, kon elke leerling zich meer toeleggen op zijn of haar interesse. Veerle: ‘Niet iedereen wil 7 dagen met zingen bezig zijn. Daarom hadden we een promoteam dat affiches, flyers en social media-berichten maakte. De opbouwploeg dacht na over hoe we alles zouden tonen tijdens de voorstelling en realiseerde die ideeën. De catering zorgde voor pizza tijdens het toonmoment. De ploeg die zich bezighield met een making-off, trok foto’s, nam interviews af en monteerde alles in een film.’

Opbouwen van een song

Leerlingen Dirre en Selah zaten het liefst zo lang mogelijk in de studio. ‘We zijn beginnen jammen en zo is ons rocknummer tot stand gekomen. Er was niemand met een echt zangtalent, daarom hebben we allemaal de tekst ingezongen. We zingen misschien vals, maar iedereen heeft zijn best gedaan en we hebben goed samengewerkt.’

Waarover de song gaat? ‘Over liefde, iemand kwijt geraken en terug voor je winnen’, vertelt het tweetal. ‘Het was vooral leuk en leerrijk om een liedje vanaf nul te kunnen maken en om in een studio te kunnen werken. Dat is anders dan bij je thuis wat drummen of basgitaar spelen. Gaetan heeft ons veel tips gegeven en veel laten experimenteren.’

Weinig afwezigen

Gaetan: ‘Ik vind het erg indrukwekkend wat ze presteerden. We hebben uit het niets melodieën en teksten gecreëerd. Echt alles komt van hen en nooit heb ik moeten ingrijpen. Ze waren altijd respectvol en gemotiveerd.’

Veerle: ‘Je hebt geëngageerde mensen nodig voor zo’n project. Maar als je dan je leerlingen op dat podium ziet blinken, of je leest een songtekst van iemand die anders nauwelijks iets op papier krijgt, dan weet je dat het de moeite is. De beste graadmeter voor een geslaagd project, zijn trouwens de afwezigheden’, besluit Veerle. ‘Er waren er bijzonder weinig!’

Tips van Veerle

  • Evalueer je project met de hulp van een babbelbox. We installeerden die samen met de leerlingen in een apart lokaaltje. Ze konden er altijd hun mening kwijt. Je evalueert er beter, meer waarheidsgetrouw mee dan met het vragenlijstje op het einde van het project. Fragmenten uit de babbelbox zitten ook in de making-off-film.
  • Vertrek vanuit een brainstorm. Maak wel een kader, weet waar je naartoe wil, maar laat de invulling aan leerlingen over. Zo voelen ze dat het van hen is en dat er zonder hen, geen resultaat kan liggen.
  • Zorg voor lokalen dicht bij elkaar. We zaten in drie lokalen naast elkaar in dezelfde blok. Zo kon iedereen wat zijn ding doen, of even switchen tussen tekenen en zingen, zonder dat je iemand uit het oog verliest.
  • Zorg voor randopdrachten. Is iemand het zingen of de muziek even beu, dan kan die bijvoorbeeld de stembriefjes maken voor de verkiezing van de beste song of cd-hoes tijdens het toonmoment.
  • Maak dat een leerkracht ruimte in zijn/haar rooster heeft om zo’n project te organiseren. Het vraagt veel energie en enthousiasme. De examenweken zijn voor ons het geschikte moment.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Luisteren naar elementen waaruit een song is opgebouwd en zo de bouwstenen van een nummer ontdekken.

verbeelden

  • Hoe zet je een songtekst om in melodieën die erbij passen? Hoe presenteren we de cd-hoezen op het toonmoment? Hoe wil ik mezelf afbeelden op de wall of fame?

conceptualiseren

  • We bespreken en benoemen de typische kenmerken van verschillende muziekgenres.

analyseren

  • Elementen aan een song toevoegen en het effect ervan analyseren: past het in de sfeer, maakt het het nummer sterker?

Dragers

lichaam

  • Zingen gaat beter als je je buik opspant en andere trucjes.
  • Tijdens het rappen breng je zeer expressief je tekst, rappers doen dat ook.

voorwerpen

  • Bij het ontwerpen van de affiche.

taal

  • Songteksten schrijven, reflecteren op het project in de babbelbox.

Grafische tekens

  • Mengpanelen, instrumenten leren gebruiken.
Auteur Veerle Vanbuel
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Veerle Missotten